Nieuws 2 april 2020:
Arbeidshygiëne, daarvan hadden tot voor kort nog weinig mensen echt gehoord. Nu met de uitbraak van het COVID-19 lijkt opeens heel Nederland in de ban voor toepassing van de arbeidshygiënische principes.
Als arbeidshyiënist beoordelen wij de gezondheidseffecten van werkprocessen en taken. Maar bovenal denken we mee op welke wijze bedrijven blootstellingsrisico's kunnen voorkomen dan wel beperken. Het zogenaamde maatregelenregime.
					Praktische voorbeeld is dat wij metingen kunnen doen biologische agentia op de werkplek. Virussen zoals het corronavirus vallen ook binnen het werkveld van biologische agentia. Deze worden alleen net wat anders overgedragen dan de bacteriën, schimmels en gisten, waar arbeidshygiënisten zoals ik op vrij eenvoudige wijze onderzoek naar doen. 
					
					Onderzoeken die we regelmatig doen zijn onderzoeken op kantoren hoe hygiënisch het is voor de werknemers. Een aanleiding kan zijn (luchtweg)klachten of ziekte van kantoormedewerkers. Dit komt helaas best vaak voor. 
					
					Ik kijk dan wat breder en praat zowel de kantoormedewerkers alsook de medewerkers van de technische dienst. Ook worden metingen uitgevoerd bij de klimaatinstallatie en kantoorwerkplekken. Bijvoorbeeld luchtmonsters als kleefmonsters van oppervlakten.
					
					
					Ander praktisch voorbeeld is dat we metingen en berekeningen kunnen doen naar de blootstelling aan gevaarlijke stoffen op de werkplek Veel voorkomende onderzoeken zijn metingen naar diverse soorten stof , zoals lasrook, slijpstof, houtstof, kwartsstof, chroom VI stof, etc. Ook het meten en berekenen van oplosmiddelhoudende stoffen komt veelvuldig voor.
					
					Omdat meten kostbaar is beoordelen we tegenwoordig ook vaak met een erkend beoordelingsmodel. Het lastige en specialistische van dit soort berekeningen is het komen tot goed gestaafde uitgangspunten. Ook het stellen van grenswaarden is een vak apart. Hierin gaat best veel tijd zitten omdat voldoende zorgvuldig af te wegen. Ook is het ene model het andere model niet. Zelf pas ik vaak bij klanten een combinatie toe van meten en berekenen. 
					
					Voor metingen gebruiken wij vaak pompen die we in de ademzone plaatsen van medewerkers. Aan de pomp verbinden we een slang met een meetkop met hierin een juist filter, waarop het stof wordt opgevangen. Dat gaat vervolgens naar het lab. Er zijn heel veel verschillende type pompinstellingen, meetkoppen en filters en het maken van een goed meetplan is dan erg belangrijk.
					
					Met deze twee voorbeelden is ons vak nog lang niet afgelopen. We houden ons ook bezig met het meten en beoordelen van geluid en trillingen op de werkplek. Voor geluid werk ik vaak met een combinatie van dosismeters en een octaafband geluidsmeter. Het aspect meetbetrouwbaarheid speelt hierbij een belangrijke rol.
					
					Ik heb apparatuur waarbij ik voor veelvoorkomende type gehoorbescherming ook gelijk inzichtelijk kan maken voor klanten of de gehoorbescherming past voor de taak die wordt uitgevoerd. Mocht een werknemer specifieke gehoorbescherming gebruiken kan ik de geluidsbelasting in het oor ook apart doorrekenen.
					
Met dit artikel hoop ik jullie een inkijkje te hebben gegeven in de gereedschap- en meetkoffer van mij als arbeidshygiënist. Uiteindelijk is het doel samen te komen tot bewustwording en verbeteringen. We hanteren daarvoor de STOP methode. Dat licht ik op een later moment wel toe. STOP!
Imke Breedveld d.d. 2 april 2020